dilluns, 17 de juny del 2024

Un cop d'ull al castell de Besora.

A l'entrada anterior dedicada a la comarca del Solsonès vàrem veure l'església de Sant Serni de Besora. Al final de l'entrada, abans de continuar enfilant el costerut camí que puja fins al castell, donàrem una última mirada a l'església mig amagada entre els edificis adossats.

A pocs metres, quan  el camí es bifurca, agafarem el de la dreta - de forta pendent -  que en un moment ens deixa a tocar del castell. Coronant el turó de l'extrem nord de la Carena de Besora, al punt més alt d'aquesta serra ( 850,3 metres d'altitud ), ens observa atentament el castell documentat l'any 981 quan es trobava dins del comtat d'Urgell.

Acabo de pujar fins al cim del turó per fer la fotografia frontal d'aquest castell ubicat a la Vall de Lord, entre Navès i la serra de Busa.

Si em giro puc fer la fotografia següent en la que podeu observar la bellesa del Baix Solsonès. A la dreta, gairebé tocant els núvols, el massís muntanyós de Montserrat. Entre el castell de Besora i el Castellvell ( a tocar de  Solsona però en el terme municipal d'Olius ) hi ha un bon contacte visual.

El castell és un casal de tres cossos prismàtics rectangulars allargats que actualment és una masia. Si vaig cap a l'esquerra puc fer la fotografia en la que podeu veure en primer terme la torre meridional ( la torre sud )  i a la seva esquerra una petita part del cos de menys alçaria  però del doble de llargària  ( uns deu metres ) que fa de nexe entre les dues torres del castell. La torre, molt modificada arquitectònicament amb l'obertura de la porta i els balcons, mesura sis metres de llargària i quatre metres i 90 centímetres d'amplada.

La longitud total del castell és d'uns vint metres i l'amplada d'uns sis metres. L'alçària, segons l'indret, va dels vuit als onze metres.
Anant cap a la dreta, a tocar de l'escala per accedir al castell, a la dreta de la torre meridional podeu veure millor una part d'aquest cos central amb la seva coberta de teula àrab.

Els tres cossos prismàtics estan resseguits per un mur de protecció. Els carreus del castell per regla general estan ben escairats i tenen una mida regular d'uns vint/vint-i-cinc centímetres d'alt per trenta-cinc/quaranta centímetres de llarg.
Girem cua i tornem a baixar fins trobar la sendera per la que pujàvem des de l'església de Sant Serni de Besora. Des d'ella continuem cap a la dreta per veure la part posterior del castell.
La documentació ens explica que la família Besora foren els senyors del castell entre els anys 1.128 i 1.273. El castell de Besora consta, amb altres fortificacions, entre els castells del comtat de Cardona creat l'any 1.375.

A la fotografia anterior podeu observar la torra de tramuntana ( la torre nord ), també amb forma de prisma rectangular, i part del cos central mig tapat pels arbres. Aquesta torre mesura sis metres i mig de llargària i quatre metres i noranta centímetres d'amplada.
La fotografia següent ens mostra la part nord del castell que corona el turó més alt de la Carena de Besora i, en primer terme, el Mas de Can Cabrit.

Malgrat els canvis que han alterat el castell, la part més important és del segle XIII. La porta primitiva estava al cos central, prop de la torre nord.
Anant una mica a l'esquerra torno a fer la fotografia en la que podeu veure, a més a més de la torre nord, part del cos central i una perspectiva diferent del Mas de Can Cabrit.

El castell era una de les fortificacions que es van edificar a la frontera cristiana. Al segle IX Guifré el Pilós establí posicions a Cardona, Osona, Berguedà i a la Vall de Lord. La frontera comtal passava pel nord de Solsona, probablement per Besora. Des del castell es controlava bona part del Baix Solsonès.

A la fotografia anterior, gràcies al zoom de la càmera fotogràfica, puc mostrar-vos amb més detall la torre nord, molt menys alterada que la sud, en la que podeu veure quatres grans espitlleres que ens recorden el seu caràcter defensiu.
Sense marxar del terme de Navès, a la propera entrada dedicada al Solsonès donarem un cop d'ull al castell de Navès. Només ens cal tornar a la carretera C-26 i anar a l'esquerra, direcció Berga, per en pocs minuts arribar-hi.