dimarts, 1 de juny de 2021

Fallar ( 3 ).

El dia tretze de març publicava, entristit, l'entrada "Fallar ( 2 )" en la que us explicava que el divendres anterior sortia l'últim camió carregat amb les obres del Museu de Lleida reclamades per Aragó. Cent onze obres, ja fa mesos que estan al Museu de Barbastre. En aquella visita virtual vàrem veure els espais buits on estaven exposades algunes de les obres.

Amb anterioritat, al novembre del 2.016, a l'entrada "Fallar..." us mostrava les peces exposades en aquell moment al Museu de Lleida i que, tretze mesos després de publicar-la, un gran operatiu policial comandat per la Guàrdia Civil, s'encarregà de traslladar quaranta-quatre peces el monestir de Sixena... Si voleu recordar les peces exposades ( tres caixes sepulcrals del segle XV de fusta policromada i quatre compartiments del retaule d'alabastre de Santa Anna, del segle XVI que van sobreviure a l'incendi del 1.936 ), cliqueu sobre l'enllaç anterior. 
El passat mes de maig s'inaugurà al Museu de Lleida una nova sala de dos-cents metres quadrats dedicada al gòtic en la s'han omplert els espais que van buidar les sentències judicials.


Però abans d'anar virtualment al nou àmbit expositiu del gòtic, ens aturarem a l'espai expositiu del romànic on, a l'entrada d'avui, us mostraré les magnífiques obres que es van endur, l'espai buit i les peces que han tornat la dignitat a aquest espai del Museu de Lleida. A la fotografia anterior podeu veure, a l'esquerra, l'espai on hi havia el frontal de fusta policromada de Sant Hilari, del segle XII, de l'església parroquial de Buira i a la propera fotografia de detall el frontal romànic.


L'espai buit de la dreta estava ocupat pel frontal de Sant Vicenç de Treserra, una obra romànica de la segona meitat del segle XIII de tremp sobre fusta amb relleus en estuc cobert d'estany amb colradura.


Aquests dolorosos espais buits ja estan ocupats per dues obres espectaculars. En l'espai on hi havia el frontal de Sant Hilari ara podem gaudir del frontal d'altar dels Apòstols o d'Estet, del segle XIII. Dipòsit del Museu Nacional d'Art de Catalunya ( MNAC ).

 
El frontal d'altar és un tremp sobre fusta amb relleus d'estuc ( pasta feta amb calç o guix, pols de marbre i cola que s'endureix quan s'asseca i que s'utilitza per decorar ).


Com podeu veure a la fotografia anterior al centre de la taula hi ha la imatge de Crist en Majestat, beneint amb la mà dreta i sostenint un llibre amb la mà esquerra. A la coberta del llibre podem llegir IhS  XPS monogrames de Jesucrist, Iesous Christos. Els monogrames que fan referència a Jesucrist s'anomenen cristogrames.


Als quatre compartiments laterals estan representades les figures dels dotze apòstols agrupats de tres en tres.

Tots els apòstols estan representats amb nimbe ( cercle lluminós col·locat darrere del cap dels personatges sagrats  ) adornats amb relleus d'estuc. El nimbe també pot ser triangular, radiant, oval o crucífer.
 
 
Els dotze apòstols, a més a més del nimbe, porten filacteri, una cinta utilitzada pels artistes medievals i renaixentistes per comunicar -a qui observa la seva obra- un text explicatiu o el nom del personatge representat.


Alguns dels filacteris amb els noms dels apòstols són il·legibles. Tots els apòstols miren al centre de la taula, al Crist en Majestat.


A l'espai buit de la dreta de la segona fotografia de l'entrada d'avui, on hi havia el frontal de Sant Vicenç de Treserra ara podem mirar i admirar el frontal d'altar de la Mare de Déu del Santuari de la Mare de Déu de Rigatell d'Areny de Noguera ( Alta Ribagorça - Osca - ).


Aquesta joia del romànic de la segona meitat del segle XIII és també un dipòsit del MNAC. Mesura 104 X 111,5 X 5,5 centímetres i és un tremp sobre fusta amb relleus d'estuc amb restes de colradura ( vernís transparent de color groguenc que dóna aparença d'or ).


A la fotografia anterior de detall podeu veure el compartiment central de la taula amb la Mare de Déu de la Llet entronitzada, donant el pit al Nen Jesús.
Aquest és un dels deu frontals que es conserven dels que es van fer al taller que hi havia a la Ribagorça especialitzat en els frontals d'altar.


A la fotografia anterior de detall podeu veure el cap de la Maria que està situada sota un arc trilobat sostingut per dues columnes amb els seus corresponents capitells. A la fotografia següent, també de detall, el protagonisme és pel Nen Jesús preparat per mamar.


Els compartiments laterals estan dividits en dos parts per una franja amb decoració vegetal feta d'estuc. Si seguim l'ordre de lectura, les quatre escenes són: l'Anunciació, el Naixement, l'Epifania i l'Anunci als pastors.


A la fotografia anterior podeu veure l'escena de l'Anunciació, amb l'arcàngel Gabriel a l'esquerra. Com podeu aprecia, la fotografia de detall ens permet observar la superfície de la taula, amb decoració de pastillatge que fa un fons romboïdal. La fotografia següent, també de detall, mostra l'escena del Naixement.


Com podeu constatar a la propera fotografia de l'escena de l'Epifania ( l'Adoració de Jesús dels tres Reis o Savis d'Orient ), s'han perdut petits fragments de pintura a la part de les cames dels tres reis i al rostre de Melcior.


Per acabar, l'escena de l'Anunci als pastors en la que com podeu veure a la fotografia següent de detall també ha perdut algun fragment de la capa pictòrica.


Ara que hem quedat bocabadats amb les dues obres romàniques que estan en dipòsit del MNAC i ja formen part del fons del Museu de Lleida, en una propera entrada visitarem la nova sala del gòtic.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada