dijous, 10 de juny de 2021

Fallar ( 4 a ).

Si el passat dia quatre vàrem donar un cop d'ull als dos frontals d'altar ( els dels Apòstols o d'Estet i el de la Mare de Déu del santuari de Rigatell ) que han tornat la dignitat als dos espais buits que les sentències judicials van deixar a l'àmbit expositiu del romànic del Museu de Lleida, avui començarem a gaudir de la nova sala del gòtic. Si els voleu tornar a observar detalladament només cal que cliqueu sobre el proper enllaç "Fallar ( 3 )".
 
 
A la fotografia anterior podeu veure les tres caixes sepulcrals del segle XV de fusta policromada que l'any 2.017 s'endugueren al monestir de Sixena seguint una de les sentències judicials del litigi generat per Aragó. A la dreta podeu veure el tro prioral de fusta amb pintura al tremp de Blanca d'Aragó i Anjou, amb pintura al tremp que podem datar entre 1.321 i 1.324, afortunadament el tenim al Museu de Lleida. La fotografia següent ens mostra el mateix espai sense les caixes sepulcrals...


Ara el tro prioral de Blanca d'Aragó i Anjou també ens dóna la benvinguda a la nova sala d'art gòtic però l'acompanyen altres obres d'art.


A l'esquerra de la fotografia anterior podeu veure les jacents de pedra policromada de Guillem Ramon de Montcada i de Berenguera de Montcada, atribuïdes a Pere Seguer. Abans d'arribar-hi, si anem a l'esquerra accedirem a l'espai dedicat a l'escultura gòtica en pedra, on trobarem l'escultura de pedra policromada de la segona meitat del segle XIV de Sant Antoni Abat atribuïda al Mestre d'Albesa. El passat mes de febrer, a l'entrada "Benvingut patró dels animals de peu rodó...", la vàrem observar atentament a l'espai del cor. Si ho voleu recordar cliqueu sobre l'enllaç anterior.


Sortim del petit espai dedicat a l'escultura en pedra de l'Escola de Lleida per veure com ha canviat el lloc on hi havia les tres caixes sepulcrals, del segle XV, de fusta policromada. Darrere del tro prioral podeu veure part de la imatge de la paret feta a partir d'un dibuix que l'any 1.865 va fer Richard Roskell Bayne de la façana sud de l'antiga església de Sant Joan. Si cliqueu sobre l'enllaç anterior podreu veure aquest dibuix que està a la University of Victoria Special Collections and University Arxives.


El protagonisme absolut el tenen els cinc compartiments del retaule major de l'antiga església romànica de Sant Joan que, inexplicablement fou enderrocada... Si cliqueu sobre els enllaços següents "La trista història de l'església de Sant Joan ( 1 )" i "La trista història de l'església de Sant Joan ( 2a )", podreu veure la documentació custodiada a l'Arxiu Municipal de Lleida que "explica" el perquè de l'enderroc.


Aquesta imponent obra de més de deu compartiments  de Pere Garcia de Benavarri, feta cap a 1.473 - 1.482, està dedicada a la vida de Sant Joan Baptista. Els cinc compartiments exposats són un dipòsit del Museu Nacional d'Art de Catalunya ( MNAC ).
A la propera fotografia podeu veure la part del plafó informatiu que ens ajuda a imaginar com era el gran retaule.


Si cliqueu sobre els propers enllaços podreu recordar l'arribada d'aquests compartiments el Museu de Lleida i observar-los molt detalladament: "Les cinc taules del retaule major ( 1 )", "( 2 )", "( 3 )", "( 4 )" i "( 5 )".


Dels cinc compartiments del retaule major només estaven exposats els del naixement, la inscripció del nom, el baptisme i la decapitació de Sant Joan Baptista perquè, després de la presentació pública al març del 2.016, el compartiment de Sant Jeroni ( fotografia anterior ) es traslladà al magatzem.
Davant dels cinc compartiments hi ha el retaule de Sant Bartomeu de Pere Espallargues, una obra de finals del segle XV de fusta policromada i daurada de l'església de San Martín de Capella ( Ribagorça- Osca ). El retaule és un dipòsit de Tatxo Benet. Si cliqueu sobre l'enllaç anterior podreu tornar a veure l'entrada del juliol del 2.019, quan l'empresai lleidatà de la comunicació el cedí al Museu de Lleida.


A l'esquerra dels cinc compartiments del retaule major de l'antiga església de Sant Joan hi ha una vitrina amb rajoles i una vaixella, dipòsit del Museu del Disseny de Barcelona.


Un petit tastet, de les setze peces exposades a la propera fotografia de detall podeu veure els dos pots de farmàcia, de pisa amb decoració blava i de reflex metàl·lic. El de l'esquerra, de Paterna, és del primer quart del segle XV i el de la dreta, de Manises, del tercer quart del segle XV. 


La pisa és la terracota de pasta fina i porosa recoberta d'un vernís transparent o opac. La pisa decorada va arribar a la Península Ibèrica de la mà dels artesans del Califat de Córdoba.
Com podeu veure a la fotografia següent a l'esquerra d'aquesta vitrina la nova sala del gòtic ens deixa bocabadats... La talla de fusta i les cinc taules de la seva dreta, són dipòsit de MNAC.


A la propera i última entrada dedicada a la nova sala del gòtic mirarem i admirarem detalladament aquestes obres d'art que ja formen part del fons del Museu de Lleida.


Són, d'esquerra a dreta de la fotografia anterior, la talla de fusta policromada del Sant Bisbe, les tres taules del retaule del Monestir de Santa Maria de Sixena, i els dos compartiments d'un retaule dedicat a la Mare de Déu de Peralta de la Sal ( Osca ).
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada