dimecres, 22 de novembre de 2017

El monestir de Dafni (2).

Després  d'admirar l'exterior de l'edifici construït l'any 1.080 i recordar algunes pinzellades de la seva dilatada i convulsa història, avui hi entrarem i xalarem amb els seus mosaics. Els seguidors de blog potser recordeu la descoberta de les joies sicilianes que visitàrem virtualment en terres sicilianes. Parlo de la Capella Palatina de Palerm, la catedral de Monreale i la catedral de Cefalú, tres meravelles molt ben conservades del segle XII. No podem dir el mateix del monestir de Dafni, ja us vaig explicar a l'entrada anterior que l'any 1.999 un devastador terratrèmol de sis graus a l'escala de Richter gairebé el destruí. Malgrat tot, és el conjunt de mosaics millor conservats de la Segona Edat d'Or de l'arquitectura bizantina, concretament de la dinastia Commena, al voltant de l'any 1.100.  


En aquesta Segona Edat d'Or ( 913 - 1.204 ), moltes esglésies tenien planta de creu grega amb cúpules sobre tambor, que és un element arquitectònic que serveix de base per la cúpula. Al tambor del monestir hi ha setze finestres. La cúpula té vuit metres de diàmetre i setze d'alçària.


La planta de Dafni, de creu grega inserida en un octàgon, és impressionant. L'església del monestir difereix d'altres temples d'aquest període en que la seva cúpula es recolza sobre trompes en lloc de petxines. La trompa és un element arquitectònic que ens permet transformar una planta quadrada en octogonal. Moltes vegades es confon amb la petxina, que també és un element estructural amb funció de sustentació. La petxina resol el contacte entre la base circular de la cúpula i la planta quadrada. Aixecar el cap i quedar fascinat, és inevitable... 


El Crist Pantocràtor, el Totpoderós, el Gran Jutge ens observa... Malgrat la gran sacsejada del terratrèmol que gairebé destruí el monestir, la bellesa d'aquest " casquet esfèric celeste daurat" és molt gran. Acompanyen a Crist Pantocràtor setze profetes i setze finestres ,al tambor que suporta la cúpula.


Impressiona la seva mirada, les fortes celles arquejades,les ombres al voltant dels ulls, la densa barba... A esquerra i dreta podeu llegir el monograma IC XC, lletres de l'alfabet llatí que corresponen al nom de Jesucrist en grec.
Deixem aquest espai, al que tornarem, per donar un cop d'ull a altres racons de l'església començant per la decoració interior de les finestres embellides amb tessel·les.



En alguns punts de temple trobarem bastides a les que s'enfilen els tècnics per acabar les feines de restauració i consolidació dels mosaics. A la propera fotografia podeu observar el de la Crucifixió en el que la Mare de Déu, a l'esquerra del mosaic i a la dreta del seu fill, l'assenyala amb la seva mà dreta. Sant Joan, a la dreta del mosaic i a l'esquerra de Jesús, inclina el cap cap a Crist però mira en direcció oposada i aixeca la mà dreta.


En altres bastides com la de la propera fotografia, podeu veure que la feina dels restauradors continua, com demostren els tres petits pots de pintura emprats per treballar amb els malmesos frescs dels darrere.


Malgrat el patiment estructural sofert per aquest tresor de l'arquitectura bizantina i gràcies a la feina ben feta dels especialistes encara podem emocionar-nos amb la bellesa que ens transmeten els seus mosaics.


A la primera i segona fotografies de l'entrada d'avui podeu veure els mosaics que hi ha a les trompes, però està clar que no s'aprecien els detalls. A la propera i última entrada dedicada al monestir de Dafni, esl descobrirem. Estic segur que us deixaran bocabadats.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada