diumenge, 23 d’octubre del 2022

L'Espai Porta ( i 2 ).

Després de donar un cop d'ull a la Sala 1 de l'Espai Porta, on hem vist els grans plafons dedicats al fons antic, retrat d'estudi, i dels  reportatges fotògrafs Porta ( Josep Porta Mesalles i el seu fill Josep Porta Ballespí ), anem virtualment a la Sala 2 on ens esperen part de les 177 càmeres fotogràfiques, accessoris i estris de laboratori, i un record a l'Estudi Porta.


A l'esquerra de la fotografia anterior i a la propera de detall podeu observar una calaixera de fusta en la que s'arxivaven els negatius d'estudi alfabèticament durant un o dos anys. Posteriorment es guardaven en capses. Per fer el moble expositivament més atractiu els negatius que veieu són plaques de vidre en mal estat, il·luminades.


En un gran moble estan exposades càmeres fotogràfiques, accessoris, material fotogràfic, filmadores, projectors,... És part del llegat de 177 càmeres amb diversos accessoris que els Porta utilitzaven a l'estudi i al reportatge al carrer.


No tinc prou perspectiva per mostrar-vos tot el moble amb les càmeres i accessoris. Per això el podeu veure a la fotografia anterior i a la propera.


Una de les joies del llegat Porta és la càmera Leica que Adolf Hitler va fer fabricar especialment per als serveis secrets. La Leica de la fotografia següent és una de les dues que existeixen al món.


La càmera d'estudi Linhof Technika, de gran format, amb el seu trípode és una de les peces destacades del llegat Porta.


El nom d'aquesta càmera Linhof ve de la fusió de les paraules càmera tècnica en alemany ( Technische Kamera = Technika ). Aquesta fou la primera càmera de manxa plegable totalment metàl·lica.

A més a més de les joies del llegat podem contemplar càmeres fotogràfiques més senzilles com les Halcon de la casa Kodak de la propera fotografia.
 
 
La fotografia següent és del projector de cine sonor Rai de la casa Payá. Com el cinema Nic, dels germans Nicolau, aquesta joguina funcionava amb una pel·lícula de paper.

Dels projectors de joguina passem als dels adults. La propera fotografia és d'un projector Cirse model Reno, dels anys cinquanta del segle passat. La fotografia que la segueix és d'un projector austríac de 8mm Eumig P26, un petit projector, també dels anys cinquanta del segle passat, que era dels millors d'aquest fabricant.
 


Quan acaba el gran moble expositor blanc a la seva dreta trobem, a la cantonada de la Sala 2, una gran ampliadora.


La propera fotografia de detall ens permet veure, a la taula de treball de l'ampliadora, un marginador amb doble regle escairat, mòbil  i articulat on es posava el paper fotogràfic per fer la còpia.
La fotografia que podeu veure col·locada al marginador és del retaule barroc de l'Institut d'Estudis Ilerdencs. Si cliqueu sobre l'enllaç anterior el podreu observar detalladament.


A la dreta de l'ampliadora, us deixarà bocabadats un gran fotomaton semiautomàtic Marvisa Studio. El primer que es va construir, anomenat Foto-As, l'inventà el fotògraf Jaume Calafell i Pifarré ( Sant Guim de Freixenet 1.917 - Tàrrega 1.986 ).


Al setembre de 1.954 Jaume Calafell patentà la seva màquina semiautomàtica Foto-As, que després d'uns anys de proves i millores al febrer de 1.969 ja estava preparat per a la comercialització amb el nom de fotomaton semiautomàtic Marvisa Studio.


El Marvisa Studio no era un fotomaton totalment automatitzat. A la caixa vertical, que podeu veure a la fotografia anterior, hi havia "una òptica de 75mm, una bobina de fins a 30 metres de pel·lícula de 35 mm, els controls de l'aparell i un mirall perquè s'hi veiés l'usuari".


A l'esquerra d'aquesta caixa vertical hi ha "un espai delimitat per unes cortines dins del qual se situava el client".
 
 
Els dos textos en cursiva anteriors són del catàleg de l'exposició "Calafell. Mig segle de fotografia 1.917 - 1.986" que es va fer al Museu Comarcal de l'Urgell de Tàrrega l'any 2.017 i que molt gentilment m'han passat des del Servei d'Audiovisuals i Arxiu Fotogràfic de l'I.E.I.


A l'esquerra de la Marvisa Studio tenim el plafó explicatiu de l'Estudi pis Porta. Podeu veure part del mobiliari de decoració per als diferents escenaris emprats per fer les fotografies d'estudi. Al llegat porta hi ha seixanta mobles diversos.


En aquell moment històric la majoria de les famílies no tenien càmera fotogràfica i l'estudi Porta i altres estudis fotogràfics de la ciutat, deixaven constància dels moments més importants de la vida dels lleidatans. 
Quan tornem a la Sala 1, per marxar, fem un últim cop d'ull a l'antiga càmera fotogràfica de fusta, de gran format, Mampel Taller 18 X 24 que vàrem veure a la primera entrada  dedicada a l'Espai Porta. 


Quan anava a donar les gràcies a la gent del Servei d'Audiovisuals i Arxiu Fotogràfic de L'I.E.I. vaig veure al passadís el rètol que hi havia a la botiga de fotografia i joguines de la plaça Sant Joan.


L'Espai Porta us espera a la Partida Caparrella número 97. Cal trucar abans al telèfon 973261799 per concertar la visita.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada