dilluns, 3 de març del 2025

La Llibreria Taschen de Saint-Germain-des-Prés.

Avui anem fins al cor del barri parisenc de Saint-Germain-des-Prés que des del segle XVII ha atret a molts intel·lectuals. Després de la Segona Guerra Mundial el barri es transformà en el centre de la vida cultural de la capital de França.
Al número dos de la Rue de Buci ens espera la llibreria TASCHEN projectada l'any 2.002 per l'arquitecte, interiorista i dissenyador industrial Philippe Starck


Taschen és una editorial fundada l'any 1.980 a Köln ( Colònia ) per l'editor alemany Benedikt Taschen especialitzada en publicacions d'art, disseny, arquitectura, fotografia, cinema, cultura pop... Un any abans, quan només tenia divuit anys, havia obert la botiga Taschen còmics.
 
 
Si sou amants de l'art és molt probable que tingueu algun dels seus llibres que es caracteritzen per la bona qualitat i disseny a preus raonables.
 
 
Taschen té llibreries amb un interiorisme molt cuidat a Colònia, Berlín, Brussel·les, Londres, París, Milà, Madrid, Beverly Hills, Hollywood, Miami i Hong Kong. La de Madrid, al número 30 de la Calle del Barquillo al barri de las Salesas, està en un local on hi havia l'antiga merceria Santa Rita.
Les llibreries Taschen tenen la seva pròpia programació d'actes que inclou presentacions i signatures de llibres que acostumen a coincidir amb la seva publicació.
 

 L'editorial alemanya publica des dels llibres de butxaca de la sèrie Icons, que potser són els llibres d'art més econòmics del món ) a edicions luxoses de gran format que són autèntiques obres d'art.
A la part inferior de la fotografia anterior i a la propera de detall podeu veure de llibre "Trenta-sis vistes del Mont Fuji" de l'artista japonès Katsushika Hokusai (1.760 - 1.849 ), una sèrie de grans xilografies en color en estil ukiyo-e ( estampa japonesa ). Si cliqueu sobre l'enllaç anterior les podreu veure.
 
 
La fotografia següent és del raconet de la llibreria que durant la meva visita estava dedicat a Glenn Brown. A la paret hi ha les dues impressions de xilografia i planxa xilogràfica de tres colors Sizewell B ( a l'esquerra ) i Sizewell A ( a la dreta ). Les dues del 2.023 estan signades per l'artista. A la taula el llibre de Col·leccionista ( nº 213-1,000 ) numerat i signat per Glenn Brown.
 
 
El llibre i les impressions de xilografia no són aptes per a totes les butxaques. El llibre val set-cents cinquanta euros i cadascuna de les impressions xilogràfiques dos mil cinc-cents euros.
 

M'apropo a la taula per mostrar-vos millor l'edició limitada del llibre ( set-cents vuitanta-vuit exemplars ) que mesura 33 X 44 centímetres, té quatre-centes setanta-quatre pàgines, un estoig de tapa dura i pesa 6,68 quilograms.
 
 
Basic Art Series, és la col·lecció de llibres d'art més venuda. Publicada per Taschen a partir del 1.985 aquests llibres de tapa dura (21 X 26 centímetres) dedicats a les principals figures de la història de l'art, l'arquitectura i el disseny tenen un preu molt raonable, només quinze euros. A la pàgina web de Taschen alguns els podeu comprar per només set euros i un cèntim ! Si voleu conèixer aquesta col·lecció cliqueu sobre l'enllaç anterior. En cada llibre es poden veure els idiomes en els que està editat.

 
L'editorial alemanya publica gratuïtament dos cops l'any TASCHEN Magazine amb novetats editorials, reportatges, entrevistes a diferents personalitats en versió digital i impresa. Si cliqueu sobre l'enllaç anterior les podreu consultar.
 
 
Benedikt Taschen l'any 1.984 es va aventurar en el negoci dels llibres d'art comprant 40.000 exemplars que estaven en liquidació d'un llibre publicat en anglès del pintor surrealista belga René François Ghislain Magritte  que va vendre al doble del que li van costar en només dos mesos.
 
 
Li va quedar molt clar que hi havia un buit en el negoci dels llibres d'art que estava dominat per publicacions molt cares. Es proposà i aconseguí editar llibres il·lustrats d'art ben dissenyats, ben impresos i a preus assequibles.
Si visiteu aquesta llibreria, al sortir us proposo anar passejant fins a la plaça Saint-Germain-des-Prés a la que arribareu passejant en menys de deu minuts. Podeu prendre tranquil·lament alguna cosa al número sis de la plaça a Les Deux Magots, un dels cafès literaris més famosos de París. Quan entreu al cafè, si mireu el mosaic del terra, veureu Les Deux Magots que donen nom al local. 


Aixecant la mirada constatareu que aquesta parella de figures xineses assegudes, enfilades al pilar central de la cafeteria, observen atentament als clients de l'històric establiment .
 
 
Aquestes dues figures varen donar nom a la botiga de novetats, que hi havia en aquest local, que entre els anys 1.873 i 1.884 va vendre teixits de seda i objectes de luxe procedents d'Àsia perquè la moda d'aquella època estava influenciada per l'orient, principalment de Xina. Quan tancà aquella botiga al mateix local s'obrí  cafè de licors amb el mateix nom que el negoci anterior Les Deux Magots. L'any 1.914 Auguste Boulay comprà el cafè de licors i el transformà en el cafè actual sense canviar el nom. Des del 1.993 Catherine Mathivat, besneta d'Augute Boulay dirigeix el cafè.
 
 
Però la botiga de novetats que hi havia en aquest local entre els anys 1.873 i 1.884 quan es va fundar al 1.813 estava al número vint-i-tres del la Rue de Buci (el carrer on hi ha la llibreria TASCHEN ). L'any 1.873 es traslladà a tres-cents cinquanta metres fins al número sis de la plaça de Saint-Germain-des-Prés.
Quan es fundà la botiga al teatre es representava l'obra de Charles Augustin Bassompierre  titulada "Les Deux Magots de la Chine" i els propietaris van batejar la botiga amb aquest nom.
 
 
Gairebé a tocar, a només quaranta metres de Les Deux Magots, hi ha un altre dels grans cafès de París, el Café de Flore, fundat a principis de la Tercera República, sembla que al 1.887. Jean-Paul Sartre i Simone de Beauvoir hi tenien taula fixa i van atreure a bona part del moviment existencialista.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada