dijous, 4 de gener del 2024

Itsasmuseum Bilbao ( i 3 ).

Després de quedar bocabadats amb la Grúa Carola, a l'entrada d'avui passejarem pels dics secs d'Euskalduna, construïts l'any 1.868, per donar un cop d'ull a algunes de les embarcacions de la col·lecció de l'Itsasmuseum Bilbao.
 

 Els dics secs foren inaugurats el 20 de juny de 1.868 i la Compañia Euskalduna de Construcción y Reparación de Buques els comprà l'any 1.900. Els primers treballs de reparació i construcció de les drassanes Euskalduna es van fer en aquests dics. En els vuitanta anys de la seva història aquesta companyia van construir més de tres-cents grans vaixells.
Cent cinquanta-sis anys després de la seva construcció al dic sec s'exposa part de la col·lecció d'embarcacions del museu.


A la fotografia anterior i a les dues properes el protagonista és el gánguil Portu que fou la primera embarcació construïda a les drassanes Euskalduna l'any 1.902 per a la companyia Altos Hornos de Vizcaya. El gànguil és una embarcació amb la proa i la popa de la mateixa forma.


Els gànguils fonamentalment s'empren per recollir abocaments que s'emmagatzemen en un gran dipòsit central interior. Aquest tipus d'embarcació té una porta o trapa al fons que es pot obrir des de la coberta. El gànguil exposat recollia l'escòria generada per Altos Hornos de Vizcaya i anava fins a Punta Galea on buidava el dipòsit obrint la trapa.


A la dreta del gànguil Portu hi ha la gabarra "Athletic" construïda l'any 1.960 a les drassanes Celaya d'Erandio ( Bizkaia ).
A la fotografia següent, feta des del fons dels dics secs, podeu veure el gànguil Portu ( 1 ), la gabarra "Athletic" ( 2 ), la Grúa Carola ( 3 ), el palau Euskalduna ( 4 ) i la torre Iberdrola ( 5 ). Encara que no el veieu, més al fons passejant uns minuts des de la torre, trobaríem el museu Guggenhein.


El nom original de l'embarcació fou "Gabarra 1" i la seva funció era de taller flotant per les feines auxiliars i de manteniment del port ( arreglar o traslladar boies, reparació de molls o defenses, pintar vaixells... ).


Però l'embarcació no és una gavarra sinó un pontó, un tipus de vaixell que és una plataforma i no te forats per a transportar la càrrega.
La temporada 1.982-1.983 l'Athletic ( club fundat l'any 1.898 ) va guanyar la lliga de futbol i per primera vegada ho celebrà a la gavarra arrossegada pel remolcador Amaya. La temporada següent ( 1.983-1.984 ) tornà a navegar per la Ría des de Getxo fins a l'Ajuntament de Bilbao per celebrar que l'Athletic havia guanyat la lliga, la copa i la supercopa. En el trajecte per la Ría van acompanyar a la "Gabarra Athletic" prop d'un milió de persones.
L'embarcació, que mesura 18,50 metres d'eslora ( llargària ), 8,51 metres de mànega ( amplària ) i 1,70 metres de puntal ( alçària ) fou donada per l'Autoridad Portuaria de Bilbao l'any 2.013 a l'Itsasmuseum Bilbao.


Com podeu constatar a la fotografia anterior si, sense moure'ns dirigim la mirada a la nostra dreta, podem veure parcialment el nou estadi de San Mamés, inaugurat entre els anys 2.013 i 2.014, obra de l'arquitecte bilbaí César Azcárate
Al març del 2.015 a l'entrada "En las campas de Lamiako"  us explicava el naixement de l'Athletic Club. Si us apropeu a Lamiako, un barri del municipi de Leioa molt proper a la capital de Bizkaia, podreu recordar els inicis d'aquest equip de futbol jugant contra la colònia anglesa. El petit camp era, com podeu constatar a la propera fotografia, molt diferent al nou San Mamés.


Tornant pels dics secs ens aturem un moment per donar un cop d'ull a l'Euskadi 93 Europa  del 1.989, el veler de competició amb el que José Luis Ugarte participà, en solitari al voltant de tot el món i sense escales, a la regata Vendée Globe 1.993.


Per acabar ens fixem en el nou Antxustegui construït l'any 1.958 a les drassanes Arriola d'Ondarroa.Aquesta embarcació, de grans dimensions que s'emprava per la pesca costanera ( pesca de bajura ), és la més antiga que es conserva a Bizkaia


Aquest tipus d'embarcació, que fins fa poc temps omplia els porta bascos, es dedicava a la captura d'espècies de superfície que es desplacen estacionalment en grans bancs ( seitó, sardina, túnids ).


L'embarcació fou donada per la família Antxustegui al Museo Marítimo de Bilbao l'any 1.997, i al 2.017 mitjançant el projecte ERAIN de recuperació de l'ofici de mestre d'aixa ( carpintero de ribera ) a Bizkaia, s'inicià el procés de restauració del vaixell en el que participen restauradors, historiadors i etnògrafs. El projecte permet continuar la construcció naval al dic com s'ha fet durant més de cent cinquanta anys.
Deixem el dic sec i l'Itsasmuseum Bilbao per tornar a passar per sota del pont Euskalduna i, en una propera entrada, donar un cop d'ull a l'Euskalduna jauregia ( el palau Euskalduna ).
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada