A les entrades dedicades al Círculo de Bellas Artes (CBA), quedava clara la importància del seu arquitecte, Antonio Palacios Ramillo, per a la ciutat de Madrid. Altres edificis emblemàtics de la Villa y Corte, com l'Edificio de Correos ( Palacio de Comunicaciones ) del 1.909, o el Banco Español del Rio de la Plata ( Edificio de las Cariátides), del 1.918 seu de l'Instituto Cervantes, en són exemples clars.
Antonio Palacios també va ser el responsable del disseny de la primera línia de metro de Madrid. Aquesta primera línia , inaugurada l'any 1.919, tenia vuit estacions; entre parèntesi, el nom actual de l'estació: Cuatro Caminos, Ríos Rosas, Martínez Campos ( Iglesia), Chamberí, Glorieta de Bilbao ( Bilbao), Hospicio ( Tribunal), Red de San Luis ( Gran Vía) i Puerta del Sol ( Vodafone Sol, sí heu llegit bé , vodafone Sol...).
Als anys 60 del segle passat, la Compañía Metropolitano, va decidir que els seus metros portarien més vagons. L'estació de Chamberí no es podia allargar i per aquest motiu, el 22 de maig del 1.966 es va clausurar. Ja fa 47 anys que no s'atura cap metro en aquesta estació.
Andén 0, és un centre d'interpretació del metro de Madrid. La visita a una de les seves seus ens permet veure l'antiga estació utilitzant el nou accés de la Plaza de Chamberí. Aquest projecte de restauració - penseu que l'estació estava molt malmesa- i el nou accés és obra dels arquitectes Pau Soler i Miguel Rodríguez.
Parlem d'una estació que va funcionar del 1.919 al 1.966 i que del 2.006 al 2.008 va ser rehabilitada i restaurada. Gairebé durant mig segle, els usuaris de la línia 1 del metro podien veure durant uns segons una estació fantasma...
Ara, el que veuen els usuaris del metro, és una estació aturada en el temps, concretament al 1.966. Aquella estació totalment degradada ja no existeix.
Un gran esforç ha permès recuperar i netejar el recobriment ceràmic d'aquest espai misteriós. Actualment podeu visitar l'estació i veure com era el metro als anys 60. La visita pot ser lliure o guiada.
Un cartell al costat de la finestreta on es compraven el bitllets, ens parla d'unes magnífiques rebaixes:
" Compañía Metropolitano Alfonso XIII. Rebaja de Tarifas. Trozo Cuatro Caminos-Sol". Segons la direcció i l'hora, el bitllet només costava 10 cèntims de pesseta...
Baixem a les andanes, admirant la volta de rajola blanca bisellada. Al final de les escales, els enamorats de la publicitat enrajolada tindreu una gran sorpresa...
Si a les andanes del metro podem veure pantalles amb anuncis o informació, que veien els usuaris l'any 1.966 ?
Molt aviat ho descobrireu al blog.
Atentament.
Senyor i.