Avui vull presentar-vos dues propostes molt curioses que es van poder assaborir a Getxophoto 2014 . Es tracta del basc Mikel Bastida i el català Martí Llorens. Els dos fotògrafs ens proposen una feina similar en la que ens mostraven una teatralització de la història...
Als jardins d'Ereaga, al costat del mar, en Miquel, nascut a Bilbao l'any 1.982 i llicenciat en Comunicació Visual fa de fals fotògraf de guerra.
Durant els dos últim anys Mikel Bastida ha recorregut Europa recreant la figura del fotògraf de la Segona Guerra Mundial. Les seves fotografies són reconstruccions històriques en les que els actors representen diferents episodis bèl·lics.
A la fotografia anterior podeu veure en Mikel explicant la seva obra als afortunats que el dia trenta d'agost passat van gaudir d'una visita especial de la mà del comissari Christian Caujolle, d'esquena amb camisa blava. La sèrie War Theatre és una recerca de paisatges que la història, el cinema o les fotografies d'època han transformat en literaris. Aquesta ficció exagerada, que ell anomena teatre de la guerra, qüestiona la veritat i la ficció; però el que no podem discutir és la bellesa de les seves fotografies.
Era molt gratificant veure com altres fotògrafs participants a Getxophoto seguien amb interès les explicacions dels seus col·legues. A la propera fotografia podeu veure a Nyaba León, amb barret, passejant entre les fotografies gegants del seu company. Cinema, fotografia, realitat i ficció omplien de teatre bèl·lic els
jardins d'Ereaga propers al mar de visita obligada quan aneu a Getxo.
A la sala del carrer Torrene, al cor d'Algorta, el barceloní nascut l'any 1.962 , Martí Llorens ens presentava les seves Memorias Revolucionarias. El fotògraf català es va plantejar la creació d'una memòria visual de la Guerra Civil Espanyola, que ell evidentment no havia viscut...
Totes les fotografies que es podien veure no eren de cap arxiu fotogràfic. En Martí no ha buscat fotografies de Centelles o Capa... Totes les fotografies són del rodatge de la pel·lícula Libertarias que l'any 1.996 va dirigir Vicente Aranda. A les vitrines es podia veure la feinada d'en Martí pensant com utilitzar les imatges de la pel·lícula i el text que les acompanyava.
A la visita molt especial guiada de la que he parlat abans, Christian Caujolle el comissari de Getxophoto, i en Martí, que podeu veure a la propera fotografia, ens van deixar meravellats amb aquesta proposta.Veient les fotografies i llegint els textos , sense cap explicació prèvia, tens la sensació de la veracitat històrica de la sèrie Memorias Revolucionarias.
És una feina inquietant, que ens porta a reflexionar sobre la veracitat del que ens presenten els mitjans. Aquest llicenciat en Belles Arts, especialitat imatge, treballa com fotògraf en documentació de processos constructius d'enginyeria i arquitectura. Però com podeu veure, també és capaç de construir una memòria i uns records a partir de la fotografia...
La gent que entrava a l'exposició després de les explicacions d'en Christian i en Martí estaven convençuts d'haver vist gairebé un document històric i no eren conscients de "l'engany".
Llegir el text mecanografiat que acompanya el retrat del milicià Antonio sobre un camió, recordeu que és una fotografia de la pel·lícula Libertarias, ens demostra la imaginació del fotògraf català.
A la visita molt especial guiada de la que he parlat abans, Christian Caujolle el comissari de Getxophoto, i en Martí, que podeu veure a la propera fotografia, ens van deixar meravellats amb aquesta proposta.Veient les fotografies i llegint els textos , sense cap explicació prèvia, tens la sensació de la veracitat històrica de la sèrie Memorias Revolucionarias.
És una feina inquietant, que ens porta a reflexionar sobre la veracitat del que ens presenten els mitjans. Aquest llicenciat en Belles Arts, especialitat imatge, treballa com fotògraf en documentació de processos constructius d'enginyeria i arquitectura. Però com podeu veure, també és capaç de construir una memòria i uns records a partir de la fotografia...
La gent que entrava a l'exposició després de les explicacions d'en Christian i en Martí estaven convençuts d'haver vist gairebé un document històric i no eren conscients de "l'engany".
Llegir el text mecanografiat que acompanya el retrat del milicià Antonio sobre un camió, recordeu que és una fotografia de la pel·lícula Libertarias, ens demostra la imaginació del fotògraf català.
"RETRATO DEL MILICIANO ANTONIO SOBRE UN CAMION"
Barcelona 1.936. Fotografo ingles desconocido. 10,5 cm X 6,5 cm.
Al dorso, escrito a mano se lee:
"Estoy bien: no se aun donde iremos.Escribo desde el camion que nos trajo a Marcelona. Hemos hecho dos paradas pero cuando llegue ya os escribire mas largamente.
Tengo de todo, comida, dormir y tenemos la confianza de que aun estaremos mejor. A Merce que no se extrañe si no le escribo pero es que no puedo. Este retrato me lo ha hecho un ingles cuando saliamos de Barcelona.Hasta la vista.
Antonio".
Adquirido a A.PEDRAGROSA 4636
Miquel i Martí, dos mestres de l'engany foto-històric. Amb la propera entrada dedicada al festival de fotografia basc veurem la feina de Jesús i Philip tancarem la descoberta de Getxophoto 2.014.
Atentament.
Senyor i