diumenge, 29 de setembre del 2019

Konka.

Després de gaudir amb la detallada observació de la Casa Singer, obra modernista de l'arquitecte Pavel Yulievich Suzo, continuem passejant per l'avinguda Nevski de Sant Petersburgh fins al Palau d'Hivern. Creuem el riu Neva pel pont del Palau que ens porta a l'illa Vasílievski, on viuen unes 200.000 persones. Aquesta illa acull bona part del centre històric de la ciutat, en els seus carrers hi ha els principals edificis de la Universitat Estatal de Sant Petersburgh. Abans d'apropar-nos a l'objectiu de l'entrada d'avui, ens aturem al Moll de les Esfinxs, un tram del moll de la Universitat conegut per les dues escultures d'esfinxs de l'antic Egipte que es van instal·lar al moll entre 1.832 i 1.834. Observar Sant Petersburg des del moll és un regal visual. El riu Neva, majestuós, i l'espatarrant cel ens recorden que som insignificants.


A la fotografia anterior podeu veure el Palau d'Hiver, que entre 1.732 i 1.917 va ser la residència oficial dels tsars de Rússia i que avui forma part del Museu de l'Ermitage. Endinsem-nos en l'interior de l'illa per apropar-nos a l'estació de metro Vasileostrovskaya on tenim una cita amb la història del transport rus...


A tocar de l'estació de metro, entre la 6 i la 7 Liniya Vasil'yevskogo Ostova, a pocs metres de la gran avinguda Sredniy Prospekt V.O. trobarem el monument al tramvia de cavalls Konka. Els tramvies impulsats per cavalls, coneguts com Konka, van recórrer els carrers de Sant Petersburgh a partir de 1.862. 
Utilitzant el zoom de la càmera podeu veure l'antiga fotografia en la que el Konka transporta una colla de peterburgesos.


El tramvia de cavalls circula per davant de l'antiga Borsa de Sant Petersburgh, un edifici neoclàssic construït entre 1.805 i 1.810 obra de Jean-François Thomas de Thomon, situat a l'illa Vasíliesvki per la que estem passejant.
Forçant el zoom podeu apreciar a la propera fotografia de detall als passatgers del pis superior del Konka, tots embarretats. La publicitat del tramvia de cavalls és de cotxets de nadó...


Però l'enginyer Fyodor Apollonovich Pirotsky, al 1.880. modificà un tramvia de cavalls de dos pisos per transformar-lo en elèctric. Al setembre d'aquell mateix any feia les primeres proves amb les que, evidentment, els propietaris dels Konka es veieren amenaçats. Alguns historiadors afirmen que aquest fou el primer tramvia elèctric del món. Però Pirotsky no tenia diners per continuar investigant i Carl Heinrich von Siemens s'interesà moltíssim per les propostes d'en Fyodor...


L'any 1.881 els germans Siemens van dissenyar el seu propi model de tramvia elèctric i obriren la primera línia permanent a Berlín. La primera línia de tramvia elèctric permanent a l'imperi rus trigà onze anys i començà a donar servei a Kiev l'any 1.892.
El primer tramvia elèctric de Sant Petersburgh s'inaugurà el 29 de setembre de 1.907. Un any després ja hi havia 9 tramvies i al 1.917 en circulaven 710 per 200 quilòmetres de vies. L'any 1.980 Sant Petersburgh tenia la xarxa de tramvies més gran del món, i al 1.990 per la ciutat es desplaçaven 2.200 tramvies per 700 quilòmetres de vies.


Actualment hi ha 29 línies que funcionen entre les sis del matí i la mitja nit. Un bitllet costa 28 rubles ( 0,36 € ) que cal pagar directament al conductor del tramvia. Melbourne, la segona ciutat d'Austràlia més poblada amb 3,6 milions d'habitants, .es avui la ciutat amb més tramvies, però Sant Petersburgh continua entre les més enamorades del tramvia.


En el proper vídeo de dos minuts podeu veure antigues imatges dels inicis del tramvia a Rússia, un disseny de l'enginyer Fyodor Apollonovich Pirotsky. També veureu fotografies del Konka i, si sabeu rus, podreu entendre les explicacions.
    Deixem l'illa Vasílievski per creuar altra vegada el pont del Palau i entrar al Museu de l'Ermitage que visitarem virtualment en quatre properes entrades.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada