dimarts, 12 d’abril del 2022

Imago Urbis. La Lleida del segle XVI.

Del 25 de febrer al 12 de juny a la sala d'exposicions temporals del Museu de Lleida podeu visitar l'exposició " Imago Urbis. La Lleida del segle XVI ". A la fotografia següent, en primer terme hi ha l'edifici de les exposicions temporals. A la seva esquerra treu el nas una de les tres Cases Noves o de Balasch - edificis modernistes dissenyats per Francesc de Paula Morera i Gatell-, i a la dreta la Casa Sacerdotal Diocesana. 


Sobre la porta d'accés a la sala ens convida a entrar el dibuix Vista de Lleida que va fer, des de l'actual barri de la Bordeta, el pintor i dibuixant d'origen flamenc Antoon van den Wijngaerde  per encàrrec del rei Felipe II.


El rei encarregà al dibuixant una col·lecció de vistes de les ciutats més importants de la Península. Antoon van den Wijngaerde va executar l'encàrrec entre els anys 1.561 i 1.571. Vista de Lleida és del 1.563.


Només entrar a la sala ens adonem que aquest dibuix és el gran protagonista de l'exposició. Abans de baixar a la sala, ja ens dóna la benvinguda presentant la mostra i en un plafó a la barana on estan indicats, d'esquerra a dreta: Gardeny / l'hospital de Santa Maria / l'església de Sant Llorenç / l'església de Sant Martí / la Seu Vella, Castell de la Suda i Palau del Bisbe / Paeria, portal del Pont, pont i riu / església de Sant Joan i plaça del mercat / església de Santa Maria Magdalena / barri de Cappont.
Si aixequem la mirada, ens deixa bocabadats la reproducció a gran escala del dibuix fet fa gairebé quatre-cents setanta anys.

Vista de Lleida està custodiat a l'Österreichische Nationalbibliothek de Viena ( la Biblioteca Nacional d'Àustria ). Les grans dimensions de la reproducció ens permetran durant la visita imaginar-nos que estem passejant per la Lleida del segle XVI. Una ciutat que superava els sis mil habitants i era la quarta més gran del Principat de Catalunya.
 
 
Al baixar a la sala d'exposicions temporals els primer que trobarem són les explicacions de com era la ciutat a les primeres dècades del segle XVI ( a l'esquerra de la fotografia anterior ) i l'espai dedicat a L'església de Sant Joan, escenari de canvis , una plaça molt important en la vida civil i religiosa ( a la dreta de la fotografia anterior i a la propera amb més detall ).


A l'exposició, amb el comissariat de les conservadores del Museu de Lleida Esther Balasch i Carme Berlabé, a més a més de les peces del Museu de Lleida en podreu veure de la Paeria, l'Arxiu Arqueològic, la Biblioteca Pública i del Museu del Disseny de Barcelona.
La fotografia següent ens permet observar detalladament un dels dos plats exposats a la primera vitrina, una mostra dels objectes de luxe que hi havia a les cases benestants. La pisa de reflex daurat del 1.592 és del taller de Reus ( Museu de Lleida-Dipòsit del Museu del Disseny de Barcelona ).


A tocar de la reproducció a gran escala del dibuix del 1.563 és fàcil quedar bocabadat al veure la magnífica ciutat que fou Lleida. Ja no era una ciutat medieval, però encara no sap que li espera una gran transformació i decadència "gràcies" als conflictes bèl·lics internacionals...


Sota la reproducció a gran escala, com podeu constatar a la fotografia anterior, hi ha uns petits plafons informatius que ens expliquen una mica els diferents monuments i llocs singulars. A les dues properes fotografies de detall podeu veure el dibuix i el plafó informatiu de l'església de Sant Llorenç ( a la dreta del dibuix de Sant Llorenç.



En una propera entrada del blog observarem detalladament el dibuix d'Antoon van den Wijngaerde. Abans de continuar visitant virtualment l'exposició a la fotografia següent podeu observar la signatura de l'artista.


L'explicació de l'arribada a Lleida de l'humanisme, al segle XVI, de la mà dels bisbes Jaime Conchillos, Ferran de Loaces i Antoni Agustí està acompanyada de dos magnífics tapissos de llana i seda custodiats al Museu de Lleida.


A la fotografia anterior " Uries s'acomiada de Betsabé " Brussel·les 1.530 - 1.540 i a la propera " El faraó restitueix Sara a Abraham " obra de Philippe van der Cammen. Enghien ( Bèlgica ) 1.560 - 1.570.

 
La revolta de Catalunya, propiciada per la pressió fiscal i militar, començà l'any 1.640 i fou esclafada l'any 1.652. Lleida entrà en una crisi profunda. Cal esperar al segle XVIII perquè la ciutat comenci a recuperar-se.
Podem veure exposats el devocionari morisc de Seròs ( finals del segle XV - inicis del segle XVII ), narracions religioses aljamiades ( finals del segle XVI - inicis del segle XVII ) i ( a la fotografia següent ) matrius i motlles  d'un taller de Cappont  que manufacturava exvots i imatges religioses de cera ( 1.625 - 1.642 ). 


A la dreta de la vitrina amb les matrius i els motlles hi ha el quadre " Socors de la plaça de Lleida ", una còpia feta l'any 1.964 per Alejandro Fernández de l'obra del 1.646 de Pieter Snayers custodiada al Museo del Prado. Aquesta còpia està a l'Ajuntament de Lleida.


Per acabar la visita virtual, al centre de la sala d'exposicions temporals podem observar detalladament el tern " del Papa Calixt III " procedent de l'església de Sant Joan. Aquest tern està format per una capa pluvial complementada amb el capelló amb una escena de la Sagrada Família amb sant Joanet que fa un gest de silenci. Les dues peces, que podeu veure a les dues fotografies següents, són del segon-tercer terç del segle XVI - primer terç del segle XVII.

A més a més de la capa pluvial i el capelló podreu veure una casulla, dues dalmàtiques, dos collarins, dues estoles, un maniple, una bossa de corporals i un cobrecalze.
Aquest suposat llegat d'Alfons de Borja ( 1.378 - 1.458 ), que fou papa entre 1.455 i 1.458 amb el nom de Calixt III, no està documentat. Alfons de Borja estudià dret canònic i dret civil i fou docent de l'Estudi General de Lleida, la universitat més antiga de Catalunya. Visqué a Lleida més de trenta anys.
Els teixits, patrons i dissenys són plenament renaixentistes però els escuts amb les claus  brodades en sis de les dotze peces, sembla relacionar el tern amb el Vaticà.

 

A les fotografies anteriors de detall podeu observar part de les dalmàtiques del segon terç del segle XVI - primer terç del segle XVII. A la segona fotografia podeu veure una dels escuts amb les claus brodades.
En una propera entrada del blog observarem molt detalladament les totes les peces del tern " del Papa Calixt III "...
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada