Al juny de l'any passat a l'entrada " Scriptum et delineatio, a l'Arxiu Capitular de Lleida " vaig proposar-vos la visita a l'exposició que les arxiveres organitzen cada any per celebrar el Dia Internacional dels Arxius. Les restriccions sanitàries conseqüència de la pandèmia no van permetre les exposicions dels dos anys anteriors.
Vàrem donar un ràpid cop d'ull a l'exposició però vaig explicar-vos que en properes entrades observaríem detalladament els documents, els llibres impresos del segle XVI, els projectes arquitectònics del segle XVII... Mitjançant quatre entrades gaudirem d'algunes d'aquestes petites joies custodiades a l'Arxiu Capitular de Lleida.
Com cada any per uns dies la Sala de Lectura de l'Arxiu Capitular es transforma en un petit espai expositiu. A la del juny passat hi havia quatre grans taules amb diferents documents i dues de més petites dedicades a la Bíblia de Lleida ( el segon còdex bíblic més gran que s'ha conservat a Europa ).
Per fer-vos les explicacions de cada document he emprat el text de les cartel·les elaborat per les arxiveres del Capitular. A la Taula 1 hi havia cinc pergamins. La propera fotografia és del Fons de Lleida: pergamins ( document manuscrit ). Té la signatura LP_02237, mesura 412 x 397 mm i està datat del 1.133 endavant. És una carta en la que es sol·licita la mediació del bisbe de Lleida, i la intervenció davant el papa, en favor de Pere de Puigverd, fill, per la disputa mantinguda amb Ramon de Caned, mestre templer, pels drets del feu i castell de Barberà.
Les fotografies següents són d'un pergamí escrit en llatí a dues tintes del Fons de Roda: pergamins ( document manuscrit ) finals del segle X ( 971 - 973 ) amb la signatura RP_0236. Mesura 280 x 695 mm i està escrit amb lletra visigòtica rodona.
El pergamí explica la dotació de l'església de Sant Esteve Màrtir i Sant Silvestre per part del comte Bernardo Unifredo i la seva esposa, amb relació de moltes i diverses donacions particulars de béns i terres.
A les fotografies de detall anterior i propera podeu observar la decoració de les caplletres. El vermell s'emprà en la decoració de les caplletres i en les majúscules del text.
Però el document més espectacular exposat a la taula 1 era la Butlla cardenalícia concedint 100 dies d'indulgència, datada el dia 29 de maig de 1.489.
No es conserva cap dels cinc segells de cera però sí els cinc estoigs i gairebé tots els cordons. A la fotografia següent de detall podeu veure tres dels cinc estoigs.
Forma part del Fons d'Àger: pergamins, amb la signatura AP_0654. Mesura 840 X 470 mm. L'orla està en mal estat a la part dreta del document. Com podeu constatar a la fotografia de detall, hi ha estrips però els pigments estan ben conservats.
La caplletra " R " ( inicial de Roderic Llançol de Borja ), que podeu veure a la cantonada superior esquerra del document, emmarca a Sant Pere Apòstol que està representat amb una gran clau i amb una capa vermella que el cobreix.
La representació de Sant Sebastià és la pròpia del renaixement en la que es veu el seu primer martiri, nu, lligat a un tronc i amb diverses fletxes clavades en parts no vitals del cos.
A la part central superior de l'orla, malgrat la pèrdua de pigments, podem encara observar a la Mare de Déu amb el Nen dempeus.
A la cantonada dreta superior el protagonisme és per a Sant Pau representat amb l'espasa símbol del seu martiri. Com que era romà no el van crucificar sinó decapitar.
Per acabar, a la cantonada inferior dreta tenim a Sant Joan Baptista representat com un home de l'Edat Mitjana. La part inferior, com podeu constatar a la fotografia està força deteriorada i ha perdut pigment.
Des de mitjans del segle XI la lletra de les butlles va prendre un caràcter pseudogòtic anomenat littera Sancti Petri o bullatica. S'escrivia en forma trencada que dificulta la lectura. No hi havia punts, ni comes, ni accents, ni diftongs. Lleó XIII ordenà l'any 1.878 que es redactessin amb lletra ordinària i llegible.
A la propera entrada dedicada a l'exposició Scriptum et delineatio observarem detalladament alguns dels documents que estaven a la taula 2.
Atentament.
Senyor i
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada